Elektrische fietsers: let op de gevaren

Elektrische fietsen zijn de laatste jaren ontzettend in trek. Niet alleen ouderen, maar ook jongeren maken er massaal gebruik van. De e-bikes worden ingezet als milieuvriendelijk alternatief voor de auto, maar veelal vervangen ze ook gewoon de ‘traditionele’ fiets. Op een e-bike ga je veel sneller en zul je nooit bezweet op je bestemming aankomen. Er kleven echter ook een paar gevaren aan de elektrische fiets. Houd daar rekening mee wanneer je er eentje aanschaft bij een Fietsenwinkel in Kampen.

Denk goed om je veiligheid

Het voornaamste gevaar is misschien nog wel dat je ze niet hoort aankomen. Als er uit het niets een e-bike met hoge snelheid passeert, kun je hier flink van schrikken. Daarbij zijn ze op afstand niet te herkennen als zijnde een e-bike. Dus wil je ergens oversteken en zie je bij het achterom kijken een fietser aankomen, dan verwacht je niet dat deze met een snelheid van 25 kilometer per uur in jouw richting komt. Dit kan voor hachelijke situaties zorgen.

Een ander gevaar schuilt in het gebruik van e-bikes door ouderen. “Wat fijn dat mijn opa op zijn oude dag nog kan fietsen”, het klinkt zo mooi. Maar wat als opa al een paar jaar niet meer op een fiets gezeten heeft en dan ineens een e-bike in de schuur heeft staan? Hij zal weer moeten wennen aan het fietsen ‘an sich’, maar bovenal gaat dit ineens met een snelheid die hij nooit eerder ervaren heeft. De kans dat zijn reactievermogen hier niet op bedacht is, is tamelijk groot. Daarbij komt ook nog eens dat hij ineens zal moeten schakelen zoals in een auto. Oefen dus goed voor je de weg op gaat.

E-biken is geen sport

Voor jongeren ligt er een heel ander gevaar op de loer, namelijk dat zij het fietsen op een e-bike beschouwen als een substituut voor sporten. Maar 50 kilometer fietsen zonder enige weerstand valt natuurlijk niet te verwarren met sporten. Ja, je benen zijn in beweging, maar het kost je totaal geen kracht. Nog sneller zijn de zogenaamde pedelecs, elektrische racefietsen waarmee je zelfs 45 kilometer per uur kunt halen. Deze mogen gelukkig niet op het fietspad, maar rijden verplicht op de rijbaan.

Een ‘reguliere’ elektrische fiets mag, zoals gezegd, maximaal 25 km/h. Dit lijkt niet eens bizar snel, maar je moet je indenken dat de gemiddelde snelheid van een ‘ouderwetse’ fietser rond de 16 à 17 km/h ligt. Een verschil van zo’n 35% dus. Bedenk daarbij dat dit onder zware weersomstandigheden, zoals tegenwind, nog veel groter is. De vraag is daarom of deze fietsen wél op het fietspad thuishoren.

De oplossing: niet sneller dan gewone fietsen

Het alternatief zou echter zijn dat ze, net als bromfietsen en pedelecs, op de rijbaan gaan fietsen, tussen de auto’s. Dit zou echter het verschuiven en zelfs vergroten van het probleem zijn, dankzij de nog veel grotere snelheidsverschillen. Een mogelijke oplossing is wellicht het verlagen van de maximale snelheid van e-bikes, naar bijvoorbeeld 17 kilometer per uur. Als je harder wilt – ‘gewone’ fietsers kunnen dat immers ook – moet je je daarvoor zélf inspannen door harder te trappen. Zo zorgen we ervoor dat de e-bike een uitstekend hulpmiddel wordt voor ouderen of fysiek beperkten die anders de fiets in de schuur zouden (moeten) laten staan. Als je rekening houdt met deze tips kun je veilig gebruik maken van je elektrische fiets!

About Redactie

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top